Aseprite virker!
Så skete det endelig! Jeg har endelig fået ASEPRITE, som jeg tidligere har skrevet om, til at virke på min linux-maskine! Jeg faldt pludselig over trangen til at give det et nyt forsøg, da jeg tilfældigvis snublede den ikke-virkende installation. I stedet for at prøve at installere en deb-pakke, ville jeg prøve selv at compile fra source-koden. Det viste sig at involvere et par hurdles, men efter at have læst lidt på nettet og fundet frem til missing packages, som det afhgang af, fik jeg det endelig compileret korrekt.
For at installere det på min linux maskine hentede jeg først aseprite-master
branch fra github (Find den her). Derefter navigerede jeg til min Downloads folder og udpakkede zip-filen med
$ unzip aseprite-master
Dette opretter en mappe aseprite-master
. Navigér der, og opret en mappe deri kaldet build
og naviger dertil.
Dernæst eksekveres cmake
. På mit system involverede det kommandoen:
$ cmake .. -G "Unix Makefiles" -DCMAKE_BUILD_TYPE:STRING=Profile -DCOMPILER_GCC:BOOL=ON
Derefter kan der compileres med
$ make aseprite
Når dét er gjort, er man næsten færdig. Derefter kan aseprite-master/build/src/aseprite
kopieret til aseprite-master
og programmet kan nu køres med følgende kommando fra aseprite-master
:
$ ./aseprite
Instrukserne kan naturligvis findes i filen INSTALL.md
, hvor der også findes info om installation for andre operativsystemer, med mere. Undervejs fik jeg brug for at installere libx11-dev
og g++
for at kunne compilere.
Så nu glæder jeg mig til rigtig at kunne stifte bekendtskab med aseprite og forhåbentlig snart komme til at lave nogle små spil med lækker, pixeleret grafik!